söndag 3 mars 2013

Olivolja och andra oljor är skadligt för hälsan enligt forskning

”Det finns väl också forskning som visar att t.ex. rapsolja och olivolja är bra för hälsan?”

Ja,det finns det.Så uppenbarligen är det någon som har fel. Man får studera och väga argument för och emot.  En del studier finner att olivolja är bra p.g.a.: ” When olive oil is substituted for animal fats, benefits occur because you are omitting more dangerous fats. Olive oil in itself, though, is not health-promoting.”
Rekommenderar även denna artikel som visar varför inte olja är nyttigt: http://www.drfuhrman.com/faq/question.aspx?sid=16&qindex=8

”Vad använder du då till stekning och bakning? Idag köpte vi tahini och cashewsmör som vi ska testa på smörgåsen. Jag såg också att det fanns något som hette kokosolja, har du använt det?”

T.ex. potatis i ugn – vi använder ingenting. I stekpanna – vatten. Jag har inte använt kokosolja. Jag skulle tro att det inte skiljer sig från olivolja i hälsomässig aspekt.
Försöker äta så nyttigt jag kan för då kan jag leva leva längre och friskare och hjälpa fler individer (människor och andra djur).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar