Utövarna av judendom och islam menar att det är deras slaktmetod som är den mest "humana", som består av att göra ett snabbt hugg med ett supervasst blad i ett stort blodkärl i djurens hals, varpå de förblöder till döds. De menar att djuren tappar medvetandet på direkten.
Jag menar att allt det här om "human" slakt endast är sagor för konsumenter som vill ta del och njuta av djurprodukter, trots att djurprodukterna är producerade genom massiva orättvisor och dråp av förnimmande och försvarslösa individer. Dessa produkter vill man konsumera med ett "gott samvete". Man vill känna att man är duktig och kärleksfull person som bryr sig om djuren. Därför blir man så glad när djurorganisationer implicit förespråkar ägg från "frigående höns", kött från "lyckliga kor", etc.
De allra flesta av oss är överens om att det är moraliskt fel att skada och döda djur om vi inte behöver det för vår överlevnad. Därför blir vi upprörda när vi ser någon t.ex. slå en hund. Men faktum är att man genom att använda djur för mat, kläder, hygienprodukter, underhållning, osv. utsätter djur för lidande och död - trots att vi med enkelhet kan leva liv utan att skada och döda djur. Om vi verkligen bryr oss om de individuella djuren, så måste vi bry oss om det som är viktigast för dem. Ett djur bryr sig om sitt eget liv [att få leva hela sitt liv utan att bli dödad], hennes frihet, hennes intima relation med sin familj, etc.
Det är ingen skillnad på en gris, en fisk, ko, hund eller katt när det gäller deras förmåga att känna smärta, och deras intresse av att leva; deras motvilja mot att någon försöker döda dem och deras starka band till sin familj, som vi förstör när vi konsumerar kött, mejeriprodukter, ägg, osv. Det är inte endast att orsaka direkt fysiskt lidande som är fel, inte endast att låta grisar bo på en liten yta som är fel, utan allt utnyttjande och slaveri av djur. Så länge som personer visar med sina val att det är okej att utsätta djur för visst lidande [inklusive allt dödande av djur för mat], så kommer även de mest brutala formerna av djurförtryck att finnas kvar. Det går inte moraliskt att rättfärdiga ett sorts lidande som är undvikligt, men att vara emot ett annat sorts lidande som också går att undvika. Om djur har ett moraliskt värde –vilket vi deklararerar när vi säger vi är emot halalslakt; så bör vi också vara konsekventa och erkänna att djurens intresse av sina liv och det faktum att vi inte behöver ta deras liv för att leva och må bra, innebär att allt sorts dödande av djur är moraliskt fel.
[Rekommenderar denna videos: www.vegankit.com och http://bloganders.blogspot.no/2013/08/veganska-svar-pa-motargumentursakterfra.html]
Om vi protesterar mot en enskild slaktmetod så sänder vi det implicita budskapet till personer som inte är veganer att annat dödande är moraliskt acceptabelt, trots att det i själva verket är lika orättvist och moraliskt förkastligt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar