Det
är en kampanj som cirkulerar på Facebook där Djurens Rätt hyllar och ger
gratisreklam till Willys och Coop för att ha tagit bort ägg från hönor i
bur.
DR frågar sig: "Vad åstadkommer vi imorgon".
DR skriver
att flera kedjor har "tagit ställning för hönorna", vilket de har gjort
genom att övergå till s.k. "frigående höns", som ofta befinner sig i en
ammoniakluktande lada - en väldigt stor bur med tusentals hönor som i
princip inte har något utrymme att röra sig på. Deras lidande och stress
skiljer sig inte från hönorna i konventionella burar.
Imorgon
åstadkommer de fler ickeveganska val för att de har sänt ett implicit
moraliskt meddelande att ägg från frigående höns är moraliskt
acceptabelt och önskvärt. De har återigen missat möjligheten att utbilda
andra om veganism.
Genom att sälja ägg för förment "frigående höns"
menar DR att dessa kedjor "tar ställning för hönorna". Alltså man kan
utnyttja hönor samtidigt som man "tar ställning för hönorna". Den
moraliska förvirringen är total och det återspeglar sig också i
kommentarfälten där människor som inte är veganer tror att de hjälper
djuren genom att köpa ägg från "frigående höns".
Genom att
förespråka sådana djurprodukter, eller säga att det är ett steg i rätt
riktning, så skapar man en rörelse av personer som deltar i "lyckligt
utnyttjande av djur". Dessa konsumenter skryter om att de tar hänsyn
till djurens känslor, medan man konsumerar kött från "lyckliga kor",
mejeriprodukter från "lyckliga kor", etc. Sanningen är tvärtom: Man
konsumerar mejeriprodukter från sörjande kor. Man konsumerar kött från
utnyttjade kor som hade ett intresse av att inte bli slaktade för
människors smaklökar.
Falsk marknadsföring skapar bedragna konsumenter.
Det
är ett stort steg i baklänges riktning att få de som bryr sig att tro
att sättet att bry sig om djur är att köpa ägg från "frigående höns".
Whole
Foods och andra matkedjor vet hur man går tillväga för att bedra
konsumenter. T.ex. har de kampanjer såsom "Hens digs cage-free":
https://www.facebook.com/abolitionistapproach/posts/737596362926787
Stora djurgrupper som "Mercy for Animals", etc., hyllar Whole Foods för deras steg och "lyckligt kött"-marknadsföring.
Istället
för att tala moraliskt klarspråk och säga: Om du bryr dig om djur så är
det enda rätta som du kan göra att sluta utnyttja djur och bli vegan.
--------------
De
säljer ut djuren. Och de gör inte några som helst ansträngningar att
rätta till alla de som skryter över att de köper frigående och eko-ägg i
kommentarerna.
De
vet dessutom att det kommer att hända eftersom att detta är rutin. Men
de väljer att formulera posterna på ett sätt som skapar dessa
missförstånd.
Hur
kan man på en s.k. "Djurens rätt"-sida tillåta att människor skryter
över att de gör val som utnyttjar djur i form av ekoägg, ägg från
"frigående höns", "svenskt kött", etc. Även om de kanske själva inte
förstår det. Hur kan man låta människor fritt uttrycka sin speciesism
och utnyttjande av djur och inte upplysa dem så att de kan göra etiska
val? De har så många läsare som bryr sig, men de skapar en dimma av
moralisk förvirring. Det krävs att vi som är veganer hjälper till i
dessa trådar, kommenterar, och ger människor en etisk kompass och karta
för att hitta ut ur denna speciesistiska förvirrring där människor som
vill hjälpa djur är stolta över att göra val som utnyttjar djur.
Skulle
feministiska organisationer tillåta att män skröt över att de
trakasserade kvinnor på deras Facebook-sidor. Nej. Men speciesistiska
organisationer som inte kan stå upp för djuren och veganism tillåter
dagligen uppmuntrande av att djur utnyttjas på deras sidor.
Jag
ifrågasätter inte deras intentioner, men de är vilse i en speciesistisk
dimma. Och därför kommer deras försök till att hjälpa djuren ha motsatt
effekt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar