onsdag 9 april 2014

Djurens Rätts kampanj för att avskaffa ägg från höns i bur

Det är en kampanj som cirkulerar på Facebook där Djurens Rätt hyllar och ger gratisreklam till Willys och Coop för att ha tagit bort ägg från hönor i bur.

DR frågar sig: "Vad åstadkommer vi imorgon".
DR skriver att flera kedjor har "tagit ställning för hönorna", vilket de har gjort genom att övergå till s.k. "frigående höns", som ofta befinner sig i en ammoniakluktande lada - en väldigt stor bur med tusentals hönor som i princip inte har något utrymme att röra sig på. Deras lidande och stress skiljer sig inte från hönorna i konventionella burar.

Imorgon åstadkommer de fler ickeveganska val för att de har sänt ett implicit moraliskt meddelande att ägg från frigående höns är moraliskt acceptabelt och önskvärt. De har återigen missat möjligheten att utbilda andra om veganism.
Genom att sälja ägg för förment "frigående höns" menar DR att dessa kedjor "tar ställning för hönorna". Alltså man kan utnyttja hönor samtidigt som man "tar ställning för hönorna". Den moraliska förvirringen är total och det återspeglar sig också i kommentarfälten där människor som inte är veganer tror att de hjälper djuren genom att köpa ägg från "frigående höns".

Genom att förespråka sådana djurprodukter, eller säga att det är ett steg i rätt riktning, så skapar man en rörelse av personer som deltar i "lyckligt utnyttjande av djur". Dessa konsumenter skryter om att de tar hänsyn till djurens känslor, medan man konsumerar kött från "lyckliga kor", mejeriprodukter från "lyckliga kor", etc. Sanningen är tvärtom: Man konsumerar mejeriprodukter från sörjande kor. Man konsumerar kött från utnyttjade kor som hade ett intresse av att inte bli slaktade för människors smaklökar.
Falsk marknadsföring skapar bedragna konsumenter.

Det är ett stort steg i baklänges riktning att få de som bryr sig att tro att sättet att bry sig om djur är att köpa ägg från "frigående höns".

Whole Foods och andra matkedjor vet hur man går tillväga för att bedra konsumenter. T.ex. har de kampanjer såsom "Hens digs cage-free": https://www.facebook.com/abolitionistapproach/posts/737596362926787

Stora djurgrupper som "Mercy for Animals", etc., hyllar Whole Foods för deras steg och "lyckligt kött"-marknadsföring.
Istället för att tala moraliskt klarspråk och säga: Om du bryr dig om djur så är det enda rätta som du kan göra att sluta utnyttja djur och bli vegan.


--------------

De säljer ut djuren. Och de gör inte några som helst ansträngningar att rätta till alla de som skryter över att de köper frigående och eko-ägg i kommentarerna.
De vet dessutom att det kommer att hända eftersom att detta är rutin. Men de väljer att formulera posterna på ett sätt som skapar dessa missförstånd.

Hur kan man på en s.k. "Djurens rätt"-sida tillåta att människor skryter över att de gör val som utnyttjar djur i form av ekoägg, ägg från "frigående höns", "svenskt kött", etc. Även om de kanske själva inte förstår det. Hur kan man låta människor fritt uttrycka sin speciesism och utnyttjande av djur och inte upplysa dem så att de kan göra etiska val? De har så många läsare som bryr sig, men de skapar en dimma av moralisk förvirring. Det krävs att vi som är veganer hjälper till i dessa trådar, kommenterar, och ger människor en etisk kompass och karta för att hitta ut ur denna speciesistiska förvirrring där människor som vill hjälpa djur är stolta över att göra val som utnyttjar djur.

Skulle feministiska organisationer tillåta att män skröt över att de trakasserade kvinnor på deras Facebook-sidor. Nej. Men speciesistiska organisationer som inte kan stå upp för djuren och veganism tillåter dagligen uppmuntrande av att djur utnyttjas på deras sidor.

Jag ifrågasätter inte deras intentioner, men de är vilse i en speciesistisk dimma. Och därför kommer deras försök till att hjälpa djuren ha motsatt effekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar