tisdag 8 april 2014

Svar på 'Jag älskar djur, men jag är inte vegan'


Från ett mail som jag fick: “Jag älskar djur men jag är inte ännu en vegan och kanske kommer jag aldrig att bli det (men jag har skurit ner på kött). Vem är du att säga att jag inte älskar djur?

Mitt svar: Det som vi verkligen tror om moral visar sig på hur vi agerar och inte på vad som vi säger. Vi kan säga vad som helst. Men våra handlingar visar vad vi verkligen är övertygade om. Många män säger att de verkligen älskar de partners som de misshandlar och slår. Om du verkligen älskar någon, så värderar du den personen moraliskt, och vad än du gör så misshandlar du henne inte och slår henne inte. Älska och skada går inte ihop tillsammans. På samma sätt, om du älskar djur så värderar du dem. Och om du värderar dem så behandlar du dem inte som saker som existerar exklusivt som ett medel för att nå dina mål, vilket är exakt det som du gör närhelst du konsumerar en djurprodukt.

Citat Gary L. Francione; https://www.facebook.com/abolitionistapproach

[Förresten en jättebra och viktig Facebook-sida, som jag verkligen rekommenderar att ni 'gillar', för att få väldigt viktiga uppdateringar -- inklusive denna; och jag översätter en del här: https://www.facebook.com/DjurensRattigheterAvskaffaDjurslaveriet?fref=ts]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar