tisdag 15 april 2014

Diskussioner mellan lakto-ovo-vegetarianer och veganer.

Mitt inlägg i en diskssion där en del lakto-ovo-vegetarianer känner sig attackeade av veganer:
Jag är vegan och försöker alltid vara noggrann med att inte attackera någon, men samtidigt vara tydlig med vad som är rätt och fel. Jag tycker det är helt fel att attackera någon eller ifrågasätta hennes intentioner, men man måste få ifrågasätta andra människors val utan att det betraktas som "mobbing" eller attacker. I detta samhälle så är det så många som attackerar varandra, så jag förstår att minsta ifrågasättande av ens val kan ses som en personlig attack. I mitt fall så är det verkligen inte det.

Jag hoppas att ingen ser detta som mobbing eller en attack. Det är lika lite "mobbing" som att någon inte accepterar och ifrågasätter att jag menar att veganism är vår moraliska skyldighet eftersom att ickeveganska val utsätter djur för onödigt lidande och död. Vi tycker ju alla att det är fel att utsätta djur för onödigt lidande och död. Och djuren som används för mejeriprodukter och ägg går igenom lidande (se nedanstående länk), vilket är helt onödigt eftersom att vi inte har något näringsbehov för dessa produkter. Att tydligt visa på vad som är etiskt rätt är en viktig del av mitt sätt att hjälpa. Jag hjälper gärna till på andra sätt också - bara att ge feedback så ska jag försöka hjälpa till.
 Fler tankar och information - se bild och http://bloganders.blogspot.no/2014/01/djur-lider-och-blir-dodade-for.html

Så min förhoppning är att alla veganer i denna grupp ska försöka kommunicera på ett sätt som är tydligt med vad som är rätt, men också tydligt med att det inte är en personlig attack (här kan säkert alla alltid lära sig mer och förbättras).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar