onsdag 30 april 2014

Svar på 'Veganer är så dömande'/man måste bestämma själv om man klarar av en sån livsstil

Mitt svar till en person som skrev: ""å bestemme selv når/om de klare for en slik livsstil".."

Jag dömer inte någons människas intentioner, men om djur har ett moraliskt värde så kan vi inte rättfärdiga att utsätta dem för onödigt lidande, våld och död. Alltså om djur har ett moraliskt värde, så måste vi alla bli veganer.
Om djur har ett moraliskt värde så är det inte upp till folk "å bestemme selv når/om de klare for en slik livsstil"..
Jag dömer alltså människors handlingar, inte människors personlighet eller deras välvilja.

"folk må da få bestemme selv når/om de blir klare for en slik livsstil."
Det är som å säga att folk må bestämma själva om/när de ska sluta skada dyr.
Om jag ser någon skada ett djur på gatan, ska jag då gå tyst förbi och tänka: 'Men han må bestemme selv om han ska skada djur eller inte?'
Jag skriver mer om dessa tankegångar här: http://bloganders.blogspot.no/2014/04/jag-ar-inte-vegan-annu-alla-har-sin.html

När man köper kakao så bidrar man nästan alltid till slaveri:
https://www.youtube.com/watch?v=7Vfbv6hNeng

Ska jag hålla tyst om det och tänka att folk må bestämma själv om de ska betala för människoslaveri eller inte?

Jag vill självklart hjälpa andra till att bli veganer. Men jag tror inte jag hjälper människor genom att tona ner på budskapet och få veganism att framstå som något annat än vår moraliska skyldighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar