tisdag 15 april 2014

Svar till person som vill att global uppvärmning ska ske för att människan ska utrotas.

Vi måste bry oss om alla som lever nu. Vi måste kämpa för alla individer just nu. Djuren som lever i Arktis kan vi inte användas som "brickor i ett spel" som vi offrar för att få ökad global uppvärmning och orsaka att människan utrotas. Men för att undvika att detta ska ske kommer det inte att fungera med att attackera kapitalistiska multinationella korporationer. De har sådan otroligt makt och vi kommer inte att lyckas förstöra deras makt annat än genom att skapa ett nytt ekologiskt ickekapitalistiskt system. Medan vi protesterar mot en sak, så ploppar det upp hundratals andra sätt som de förstör vår värld på. Vi måste upplysa och inspirera våra medmänniskor till en förändring. Skriver lite om denna alternativa vision här: http://bloganders.blogspot.no/2014/04/vision-for-nonviolent-vegan.html

Växthusgaser drabbar i första hand de som har det allra svårast i den Tredje världen. De kommer att få det ännu värre och bli ännu mer exploaterade av västvärlden... Vi kan inte offra dessa människor i ett hopp om att människan ska utrotas (som jag f.ö. inte delar). De är moraliska individer och vi kan inte behandla dem som resurser - som brickor i ett spel - för att nå ett visst mål.

Vi kan få den här världen vegansk om vi satsar hårt på att utbilda andra. Det finns många som bryr sig. Om varje person utbildar en person per år till att bli vegan och 'vegansk utbildare' så kommer Sverige bli veganskt inom 20 år: http://bloganders.blogspot.no/2014/03/fortsatta-att-dela-om-veganism-det.html

Om vi säger: "Jag kan ignorera den här frågan. Jag bry mig inte, etc." så motverkar vi vårt eget syfte dessutom. Då kommer någon annan få ännu lättare att ursäkta sig själv och säga:  "Jag bryr mig endast om människor, inte om djuren. Eller 'Jag orkar inte engagera mig i alla frågor,etc."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar