söndag 13 april 2014

Är sterilisering av djur moraliskt, 'Men då tar jag ju ifrån dem möjlighet att få barn'

En person skrev: "De finns alltid goda anledningar att avliva djur, de är inte direkt så att jag njuter av det. Har man djur måste man ta ansvar för att de går rätt till också, vilket de bara gör vid ca 1 tupp på 5 hönor, blir de fler tuppar börjar de slåss allvarligt och i värsta fall slutar med döden. Lida på der viset eller avlivas på 2sek? Vilket är mest humant?"

Mitt svar: "Fast den situationen som uppstår är en direkt konsekvens av uppfödningen av djur, vilket är en instutition som i säg inte kan rättfärdigas, bl.a. just eftersom att den med nödvändighet leder till att djur utsätts för onödigt lidande och död.

Det är onödigt. Det finns ingen legitim anledning till att föda upp djur för ägg eller kött, så det lidande och den död som det skapar är också fullständigt onödigt."

Hen svarade: "Men då tar jag ju ifrån dem möjlighet att få barn?! Vad ska jag göra när tuppen blir vuxen då?! Ska ingen få barn? I de vilda dör de svagare hanarna, de är precis samma här. Vi vill bara inte behöva avliva när de redan behövt lida. ...
Jag äter kött som kommer från glada djur, ser absolut inga problem med det."

Mitt svar: Det finns inget djur som är lyckligt av att bli dödat. Att äta kött från glada djur är en självmotsägelse. Vad skulle du tycka om någon dödade dig för kött eller någon vän - människa, hund, katt, etc.? Självklart skulle du tycka det var fel. Det är ingen moralisk skillnad mellan det jämfört med att döda andra djur helt i onödan för kött.

Vad som sker i det vilda ger oss ingen moraliskt rättfärdigande av att ta andras liv i våra händer och avsluta det.

Det finns ju väldigt många situationer t.ex. med hemlösa katter och hundar där sterilisering är nödvändigt. Inte för att det är något gott i sig, men för att det andra alternativet är sämre moraliskt sett. Ja, jag menar att sterilisering är ett moraliskt bättre alternativ än att regelbundet föda upp och döda djur.
Alla skulle förstå detta om det gällde människor. Men när det gäller djur råder det moralisk förvirring.

Domesticeringen av djur är en instutition som har väldigt våldsamma konsekvenser. Den leder till att mer än 58 miljarder djur i onödan får mista sin liv för föda. De flesta av dessa djur får gå igenom mycket lidande genom livet. Och miljontals djur friska hundar och katter blir avlivade varje år. Det är en instutition som inte förser med något som helst skydd för dessa djur, eftersom att de juridiskt sett är egendom. Om du är intresserad skriver jag mer om det problemet här: http://bloganders.blogspot.no/2013/07/varfor-det-ar-fel-att-aga-djurha-djur.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar