tisdag 15 april 2014

Kan en vegan använda sig av begagnade skinnjackor?

En person skrev: 
"Hej jag pratade med husmor idag om att ta bort de påskfjädrar som pyntar matsalen eftersom de är tagna från djur på ett brutalt sätt. Hen sa då att de har haft de så länge och det är samma sak som att bära en begagnad skinjacka eller ha läderskor.
Jag har en begagnad köpt skinjacka men nu när jag blivit vegan skulle jag inte köpa en en skinjacka oavsett om den är begagnad eller ej. Men jag har samtidigt inte valt att köpa en ny jacka för att undvika att sprida bilden av att skinjackor är bra till de runt omkring mig. Husmor tycker deras fjädrar är samma sak som min skinjacka.
Tips på hur jag ska tänka i detta läge?"

Mitt svar:
Är hon vegan? Om hon inte är det, så kommer hon nog aldrig att förstå varför man inte ska använda sig av begagnade fjädrar. Det här är ett bra inlägg, men inte något som övertygar en person som inte är vegan, och inte heller rätt ända att börja i: http://www.abolitionistapproach.com/road-kill-abandoned-eggs-and-dumpster-diving/

Att köpa nya syntetiska påskpynt är inte heller något bra alternativ p.g.a. den miljöförstöring, etc. som produktionen och transporten orsakar. Bästa alternativet rent etiskt (djuretiskt och miljöetiskt) vore att undvika påskpynt, eller att skapa det själv på ett ekologiskt hållbart sätt genom att tillverka det själv..

Tips på diskussion för att övertyga personer till att bli veganer: http://bloganders.blogspot.no/2014/04/dialogdiskussion-mellan-vegan-och-lakto.html ]

Okej. Ja, jag missade att ta upp den aspekten av ditt inlägg. Jag menar att 'skinnjacka'-situationen är en situation där det blir fel oavsett vad man gör. Det är inte rätt att bära den, men att köpa en ny jacka har dåliga konsekvenser för miljön (och således människor och de andra djuren) och någonstans i kedjan av tillverkningen så är det också troligen människor som blir utnyttjade. Och ja, ekonomiska möjligheter.

Jag ser många moraliska problem med att bära en skinnjacka, men jag ser också många moraliska problem med att köpa nya kläder. Den första artikeln diskuterar en del moraliska problem och även denna sida göra det: www.vegankit.com

Men, min poäng är fortfarande: Är hon vegan? Annars är det rätt ända att börja i. Så länge som människor deltar i att förtrycka djur på sina tallrikar 3 gånger per dag, så tror jag inte att man kan förstå att det är fel att använda sig av begagnade fjädrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar