Genom att förespråka sådana djurprodukter, eller säga att det är ett steg i rätt riktning, så skapar man en rörelse av personer som deltar i "lyckligt utnyttjande av djur". Dessa konsumenter skryter om att de tar hänsyn till djurens känslor, medan man konsumerar kött från "lyckliga kor", mejeriprodukter från "lyckliga kor", etc. Sanningen är tvärtom: Man konsumerar mejeriprodukter från sörjande kor. Man konsumerar kött från utnyttjade kor som hade ett intresse av att inte bli slaktade för människors smaklökar.
Falsk marknadsföring skapar bedragna konsumenter.
Det är ett stort steg i baklänges riktning att få de som bryr sig att tro att sättet att bry sig om djur är att köpa ägg från "frigående höns".
Whole Foods och andra matkedjor vet hur man går tillväga för att bedra konsumenter. T.ex. har de kampanjer såsom "Hens digs cage-free": https://www.facebook.com/abolitionistapproach/posts/737596362926787
Stora djurgrupper som "Mercy for Animals", etc., hyllar Whole Foods för deras steg och "lyckligt kött"-marknadsföring.
Istället för att tala moraliskt klarspråk och säga: Om du bryr dig om djur så är det enda rätta som du kan göra att sluta utnyttja djur och bli vegan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar