"15000 hönor i olagliga burar"
Det är en kampanj från Djurrättsalliansen (DRA), som jag tänker diskutera med detta inlägg. Kampanjen missar återigen att presentera vad som är det verkliga problemet. Det verkliga problemet är inte att det finns 15000 hönor i olagliga burar. Det verkliga problemet är att vi utnyttjar djur - både i olagliga och i lagliga burar.
Även de förhållanden som man får hålla djur under enligt djurskyddslagen är tortyr av djur.
Problemet är att vi utnyttjar, skadar och dödar mer än 100 miljoner kycklingar, kor och andra djur, som används för kött, mjölk och ägg, kläder och andra syften; och tusentals miljarder vattenlevande djur. Att vi förstör djurs familjer och tar deras liv ifrån dem för våra fullständigt triviala preferenser.
Men man hjälper inte ickeveganer till att förstå det genom att skriva en artikel som handlar om hur ett företag bryter mot djurskyddslagen.
Om man fokuserar på djurskyddslagen så är det många som tror att det antingen är lagen som är fel, eller att vi måste anställa fler djurskyddsinspektörer. Då är det många som tror att lösning är att lagstifta om "frigående höns" och ekologiska kor.
Vidare skriver DRA att de ska se till att följa upp och stänga hönshuset. Djuren blir inte hjälpta genom att vi fokuserar på företagen som levererar de produkter som konsumenterna önskar. Det är konsumenterna som styr efterfrågan och höns kommer att bli torterade i hönsfabriker ända tills vi når en vegansk
majoritet och kan förbjuda all djurhållning. Om en djurorganisation lyckas stänga ner en hönsfabrik, så kommer andra hönsfabriker att ta över denna efterfrågan. Den enda
skillnaden är att höns blir torterade i en annan hönsfabrik. Detta är dyrbar tid som skulle kunna ha använts till att få mer personer till att bli veganer, och minska på efterfrågan och antalet djur som blir utnyttjade per år. Istället används den tiden till kampanjer som förstärker grundsynen att det är "okej att konsumera djur och deras produkter så länge som de behandlas väl". Det är den synen som de flesta har och kampanjer som denna förstärker denna syn även om organisationerna som presenterar dylika kampanjer inte alltid har denna grundsyn själva.
Det finns ett så enkelt moraliskt budskap och en lösning som DRA och många andra djurorganisationer nästan alltid/alltid missar att presentera till sin läsare:
Sluta att utnyttja djur för smak, bekvämlighet, vana, tradition, osv. Börja att leva som om du bryr dig om djur.
Börja att respektera djur. Sluta att använda djur och deras produkter. Bli vegan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar