lördag 31 maj 2014

Veganer hatar inte vegetarianer eller allätare/köttätare

En person skrev: "Tycker det är rätt kul att beskåda hela maskineriet. Vegan - hata vegetarianer - vegetarian - gnälla på veganer."

Jag är vegan och jag hatar ingen i denna grupp. Jag vill alla väl. Jag tror inte hat hjälper någon. Om man inte är vegan och således gör val som skadar djur så beror det antingen på att man inte har tillräckligt information/att man inte bryr sig tillräckligt/att man känner att man inte klarar av att göra andra val. Hat eller personliga attacker kommer inte att göra så att personer bryr sig mer. Jag försöker kommunicera på ett informativt sätt där jag är tydligt med att visa varför det är fel att konsumera och använda djurprodukter [1], men samtidigt på ett kärleksfullt och ickedömande sätt.
Men här har jag jättemycket att lära.

Lyssnar precis på denna livsvisdom: https://www.youtube.com/channel/UCxXWjjtATq3OM545gMh9PUg

1.Mer information om hur icke-veganism/speciesism skadar djur: http://bloganders.blogspot.no/2014/01/djur-lider-och-blir-dodade-for.html

---

Varför är det förminskande? För mig är det endast en beskrivning av sakers tillstånd. Jag dömer inte en persons intentioner av att leva ett gott liv bara för att jag säger att han/hon "inte bryr sig tillräckligt". Ibland pratar jag med personer som förstår etiken helt och hållet, förstår att det som de gör är moraliskt fel, men det är inte villiga att ändra sin livsstil till att göra val som inte skadar andra. De säger själva att deras val är egoistiska. Varför? Om de vore hela personer och inte brustna och trasiga, så skulle det komma naturligt att de direkt ändrade sina konsumtionsval så att de inte längre gjorde val som förtrycker andra.
Jag har som sagt inte några intentioner av att vara "förminskande"/nedsättande - jag bara beskriver situationen utifrån hur jag uppfattar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar