fredag 30 maj 2014

Bojkott av Hälsans kök, Israel?

En del personer säger att man ska bojkotta produkter från Hälsans Kök eftersom att de är producerade i Israel.
En annan person skriver: Enligt Hälsans Köks FB-grupp sker den israeliska tillverkningen i kibbutzen Lochamei (inte ett ockuperat område).

Mitt svar:USA har begått och begår många fruktansvärda förbrytelser mot andra länder. Så om man ska bojkotta Israel och vara konsekvent så måste man bojkotta alla produkter från USA också. [Tillägg till mitt inlägg: ] Annars anser jag att både araber, judar och människor från alla andra länder har rätt att bo i Israel, och alla andra länder. Tror inte på nationalism och stängda gränser. Bojkott av produkter drabbar enskilda och slår orättvist hårt mot människor som kanske inte är del av förtrycken som Israels regering deltar i.


Däremot skulle jag vägra köpa deras produkter med animaliska livsmedel eftersom de är skapade genom att utnyttja och förtrycka djur.



Både quorn och produkterna från Hälsans kök som innehåller animaliska livsmedel (alla produkter från HK innehåller inte det) är tillverkade av förtryck av ickemänskliga djur, och i det hänseendet är båda lika moraliskt fel. Mer läsning: http://bloganders.blogspot.no/2014/01/djur-lider-och-blir-dodade-for.html


Tillägg:
Jag anser att allt våld i konflikten är moraliskt fel, alla Israels krig, all invasion, alla murar, allt utdrivande av människor från deras hem, och alla självmordsbombare. Allt våld är fel - både från araber, från judar och från andra nationaliteter. Min poäng är att både Israel och USA regelbundet begår brott både mot människors och ickemänskliga djurs rättigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar