söndag 18 maj 2014

Jag är inte veganer för att det finns veganer som har körkort, inte källsorterar, röker och snusar.

En person skrev: “Hur många veganer har körkort? Hur många veganer röker och snusae? Känner ett antal nördiga veganer som har två datorer, en tv och tv-spelskonsoll igång samtidigt. Hur många veganer källsorterar och pantar? Hur många veganer är inte rädda för ormar och spindlar?"

Ja, jag tror också på en fördomsfri och en icke-dömande dialog. Men jag undrar följande: Om jag skulle skriva ett inlägg om varför det är fel att diskriminera mot homosexuella. Skulle då någon börja skriva att det finns människor som är emot heterosexism, som har körkort, röker och snusar? Eller om jag skrev ett inlägg som vände sig mot rasism, skulle då någon komma och säga att det finns antirasister som inte källsorterar? Vad är poängen?

Vidare skrev du: "Vegan verkar vara en titel som enligt de själva är ofelbar och perfekt, men tänk ett steg till, kära vänner. Och ha öppen fördomsfri dialog, det vinner alla på, även ni veganer."

Jag vet många veganer som är långt ifrån perfekta. Att vara vegan innebär inte alls att vara ”ofelbar” eller ”perfekt”. Det innebär att man inte förtrycker djur genom att konsumera produkter från förtryckta djur. Att vara vegan är en nödvändighet om vi bryr oss om rättvisa och menar att djur har ett moraliskt värde; men vi måste också vara miljöetiska, stå upp för människors rättigheter, etc., om vi ska leva ett helt etiskt liv.
Men att det finns veganer som förstör genom att konsumera mer än man behöver (och såleds bidrar till milförstöring och val som skadar andra människor och djur - se nedanstående länk), som gör miljöval som inte är etiska, etc., rättfärdigar inte personer som inte är veganer till att göra val som diskriminerar, förtrycker och utnyttjar kor, kycklingar, bin och andra djur. Detta utnyttjande tar man del av varje gång som man väljer ägg, mejeriprodukter, honung, läder, päls eller dun, istället för att välja djurfria produkter.
Jag är icke-konsumerist, minimerar min användning av transport, elektricitet, etc. Jag har inget körkort, röker inte, snusar inte. Jag är inte rädd för ormar och spindlar (men förstår inte varför det är relevant överhuvudtaget)? Jag skriver mer här: http://bloganders.blogspot.no/2014/05/how-first-world-choices-and-consumerism.html och här: http://bloganders.blogspot.no/2014/04/vision-for-nonviolent-vegan.html

Men allvarligt talat, varför måste man rättfärdiga sina fel och brister genom att peka på andras fel och brister? Kan man inte bara inspireras till att förbättra sig själv hela tiden, och bestämma sig för att vara en del av att sluta göra val som utsätter andra kännande varelser för våld, lidande, familjesplittring och död (vilket man gör när man konsumerar mejeriprodukter, ägg, honung, osv); sluta förstöra för andra kännande varelser genom att göra val som inte är miljöetiska, etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar