tisdag 13 maj 2014

Oreo cheesecake' - människoförtryck, djurförtryck

En FB-vän delade en bild på människo- och djurförtryck-'Oreo cheesecake'. Den hamnade i min nyhetsfeed.

Jag skrev:

Tyvärr utsätter produktionen av ost kor för fullständigt onödigt lidande, våld och död. Korna blir dödade 5 år gamla, deras kalvar får mammorna endast se ett par dagar eller en vecka. Mycket emotionellt lidande och fysiskt lidande involverad. Inte rättvisa, inte kärlek. Se bifogad bild. Kakaon kommer högst sannolikt från slavarbete - se Dark side of Chocolate. Man kan göra väldigt god vegansk "cheesecake" [utan koost och andra djurprodukter] utan att betala för lidande.

------

För mig så associerar jag inte bilden med en smak även om jag gillade cheesecake innan jag blev vegan, utan med en produkt av att ignorera djurs och människors grundläggande intressen. Jag har varit på många gårdar. ”Inget lidande invovlerat” – då glömmer du bort det emotionella lidande att få sitt barn bortslitet från en och kalvar som får växa upp utan sina föräldrar; lidandet när man separerar kor för att sända dem till slakthus; lidandet i att bli transporterad till ett slakthus och att bli slaktad för att nämna några exempel. Min poäng är att påpeka att man genom att driva djurhållning ignorerar djurens mest grundläggande intressen – intresset av att inte bli dödad, att inte få sin familj förstörd, intresset av att inte genomgå fysiskt lidande. Detta lidande är helt och hållet onödigt eftersom vi kan leva och må bra på en diet fri från djurprodukter. Alla länder säger att de har de "bästa djurskyddslagarna". I praktiken så finns djurskyddslagar främst inte för djurens skull, utan för att maximera produktionseffektivitet: http://bloganders.blogspot.no/2014/04/drapet-av-lammen-i-resele-overgrepp-mot.html

Jag tog 5 år som ett exempel eftersom att det är det vanligaste. Ja, det finns bönder som låter korna leva längre än det. Kor kan som inte används i djurhållning kan bli 20+ år gamla. I djurhållning så handlar det om att döda djur som inte är tillräckligt produktiva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar