Hej Lillian,
Fast det är ett antagande att den historiska Yeshua måste ha följt allt som står i Tana’’ch.
Varför
ska vi utan några bevis anta att Tana’’ch är Guds ofelbara ord? Jag
gjorde det själv under 11 år, men när jag var villig att undersöka det
jag trodde på, så fann jag att det innehöll fel.
Denna föreläsning förser med intressanta fakta om Bibelns uppkomst: http://oyc.yale.edu/religious-studies/rlst-145
Bibeln
förespråkar en vegansk värld: 1 Mosebok 1:26 och Jesaja 11:6. Men även
författare som stödde domesticeringen och våld emot djur för “smak”,
vana, tradition eller bekvämlighet, har kraftigt influerat Bibeln. Att
skada andra djur i onödan strider emot vår moraliska intuition. I vårt
samhälle så skadar vi djur helt i onödan. Vi mjölkar kor, stjäl deras
kalvar, och dödar dem, för mjölk som skadar vår hälsa: http://www.adelicatebalance.com.au/
Vi skadar djur genom att döda dem endast för “smak”, tradition, vana,
eller bekvämlighet. Helt i onödan. Hur kan man påstå att Gud är kärlek
och sedan försvara att andra individer dödas och förtrycks endast för en
“smakupplevelse”, vana eller tradition??? Djuren värderar sina liv lika
mycket som vi värderar våra liv och vill inte bli dödade av oss. Kan vi
inte respektera detta? En Gud som respekterar andra individer, kan ju
omöjligen förespråka att man visar motsatsen till respekt genom att ta
deras liv?
Forskning
visar att människans domesticering av djur har orsakat slaveri för
människor, kvinnoförtryck och andra sorters förtryck som dominerar vårt
samhälle: http://cup.columbia.edu/book/978-0-231-15188-7/animal-oppression-and-human-violence#.UZAIageHrdk.facebook
Förslavandet
av djur har orsakat att det nu idag dödas 58 miljarder landdjur endast
för “mat” och över 1000 miljarder vattenlevande djur dödas per år. Vårt
förslavandet av djuren ändrate totalt vår syn på djuren, och nu är vårt
samhälle överens om att det är okej att utsätta djur för onödigt lidande
och död för “smak”, “tradition”, bekvämlighet eller vana. Den enorma
efterfrågan gör att forskare förutser att haven kommer att vara helt
utfiskade vid år 2048; och det sker en enorm regnskogskövling och det är
tusentals arter som blir utrotade. Se denna föreläsning:
http://www.drmcdougall.com/video/expert_testimonies_oppenlander.htm
Allt detta visar hur oerhört katastrofalt det är att förslava djur. Vi sår våld, död och lidande mot individer av en annan art, och vår kultur får skörda våld, död, lidande och förtryck. Föreläsningen av Dr. Richard Oppenlander visar också kopplingen mellan vår kulturs konsumtion av djur, och de orättvisor, fattigdom och svält som den skapar.
Fortsättning i ett till inlägg.
Jag förstår inte hur man kan mena att Gud skulle försvara att vi utsätter djur för onödigt lidande och död, och använder djuren som våra slavar:
Allt detta visar hur oerhört katastrofalt det är att förslava djur. Vi sår våld, död och lidande mot individer av en annan art, och vår kultur får skörda våld, död, lidande och förtryck. Föreläsningen av Dr. Richard Oppenlander visar också kopplingen mellan vår kulturs konsumtion av djur, och de orättvisor, fattigdom och svält som den skapar.
Fortsättning i ett till inlägg.
Jag förstår inte hur man kan mena att Gud skulle försvara att vi utsätter djur för onödigt lidande och död, och använder djuren som våra slavar:
“Vi
vet intuitivt att det är moraliskt fel att orsaka djur onödigt lidande
och död.Därför blir vi upprörda när vi ser någon t.ex. slå en hund. Men
faktum är att allt utnyttjande av djur påför onödigt lidande och död –
oavsett hund,gris eller ko. Om vi verkligen bryr oss om djuret, så måste
vi bry oss om det som är viktigast för henne – hennes eget liv [att få
hela sitt liv utan att bli dödad], hennes frihet och hennes familj.
Det
är ingen skillnad på en gris förmåga och en hund eller katts förmåga
att känna smärta, rädsla, glädje och kärlek, lidande och död; deras
motvilja mot att någon försöker döda dem och deras kärlek till sin
familj. Det är inte endast att orsaka direkt fysiskt lidande som är fel,
inte endast att låta grisar bo på en liten yta som är fel, utan allt
utnyttjande och slaveri av djur. Så länge som personer visar med sina
val att det är okej att orsaka visst lidande till djur [inklusive allt
mord], så kommer även de mest brutala formerna av djurförtryck att
finnas kvar. Det går inte moraliskt att rättfärdiga ett sorts onödigt
lidande, men att vara emot ett annat sorts onödigt lidande. Om djur har
ett moraliskt värde –vilket vi deklararerar när vi säger vi är emot
halal-slakt; så bör vi också vara konsekventa och erkänna att djurens
rätt till deras liv innebär att allt sorts dödande av djur är moraliskt
fel.”
[Rekommenderar denna artikel, http://www.onegreenplanet.org/animalsandnature/what-are-the-roots-of-freedom-and-slavery/, och videos här: www.vegankit.com]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar