lördag 1 juni 2013

Djurrättsalliansen kampanjer mot djurförsök, päls, kött, ägg, osv.

DRA har endast kommit med en del enstaka kampanjer detta år som visar att konsumtion av djurprodukter är etiskt fel.  De har alla fått hundratals kommentarer, och öppnat många människors ögon; också bl.a. tack vare veganer som hjälper till att kommentera. En diet utan djurprodukter kött, mjölk och ägg har blivit förespråkad i en eller några kampanjer, men inte så vitt jag vet en helt vegansk livsstil. Jag önskar att det var många fler sådana kampanjer. Med en fankrets på över 22000 tror jag hundratals skulle bli veganer om de började med regelbundna vegan-kampanjer som tydligt visar varför allt sorts djurförtryck är etiskt fel. Jag vet att många skulle göra ’unlike’ och många skulle sluta donera, men det skulle starta en stor vegansk gräsrotsrörelse i Sverige, som skulle växa och växa. Precis som jag nämnde att ett tydligt veganskt budskap ledde till att åtminstone några tusen blivit veganer i Israel under det senaste året. Donationer är inte viktiga för att sprida veganism. En rörelse med tusen veganer har tillsammans mycket pengar som de kan använda till att sprida veganska fliers, etc.  Hundratals dedikerade personer som använder så mycket tid dem kan till att sprida information om djurens rättigheter är viktigt, och visa nödvändigheten av att bli vegan, är viktigt. Att den hebreiska översättningen av detta videoklipp https://www.facebook.com/photo.php?v=10200810913462896 fått nästan 20000 spridningar visar hur veganrörelsen verkligen växer i Israel. Och den hebreiska översättningen av ett tal som förespråkar veganism har fått över 600 000 på YouTube.

De allra flesta kampanjer är ensakskampanjer som bara diskuterar en enkel fråga och oftast inte sätter djurförtrycket i någon större kontext. Det handlar om att protestera mot djurförsök mot apor, men läsarna får inte reda på varför detta förtryck finns överhuvudtaget, hur deras livsstil av att inte vara veganer totalt är orsaken till att detta förtryck finns, att de som utsätter djur för djurförsök endast gör detta för att majoriteten av konsumenterna vill detta, och att alla ickeveganska val förtrycker djur; och att de alltså måste bli veganer för att sluta delta i och betala för djurförtryck och de djurförsök som de säger sig vara emot.

Många gånger när människor frågar vad de kan göra för att hjälpa, så är svaret ’donera till DRA’, när svaret istället borde vara att visa dem varför de ska bli veganer och hjälpa sina vänner och alla de möter till att bli veganer.

Anledningen till att jag känner till en del om DRA är för att jag försöker vara på deras sida mycket och svara på människors frågor, och försöker hjälpa dem  att förstå nödvändigheten att bli vegan och inspirera dem till att bli veganer.

Deras kampanjer är inte satta i en vegansk kontext. Jag menar att detta tydligt ska inkluderas i varje kampanj.

Och jag ifrågasätter kampanjer som vänder sig emot producenterna av en vara. Jag tycker man kan maila producenter och visa varför det enda etiskt rätta är att bli vegan, men ser ingen effektivitet med stora demonstrationer. Producenterna vet att de har en stark efterfrågan, trots att en liten del av befolkningen protesterar.

Djurförtycket tar inte slut genom att vända sig emot producenterna. Så länge som konsumenterna vill ha en vara, vilket mer än 99% av Sveriges befolkning vill, så kommer djurförtrycket fortgå. Och om en producent slutar med ett visst förtryck, så kommer en annan producent att ta vid för att fylla den stora efterfrågan som finns.

Det kan finnas en fördel att uppmärksamma missförhållanden i djurfabriker för att väcka ett stort intresse, men dessa kampanjer bör också tydligt visa vikten och nödvändigheten av att bli vegan; och varför man annars är direkt delaktig i djurens missförhållanden även om man inte köper djurprodukter av just den producenten.
---

När det gäller det etiska tycker jag det är vår skyldighet att tydligt informera våra medmänniskor om att allt djurförtryck är etiskt fel, så att vi möjliggör de att fatta ett etiskt beslut i en värld med så mycket speciecistisk propaganda och hjärntvätt. DRA har över 22000 att påverka. Hur många tror ni skulle bli veganer om de från och med nu började med regelbundna vegankampanjer, som även skulle delas en hel del på Facebook?
När det gäller taktiskt, tycker jag det är tydligt att ensakskampanjer inte leder till en vegansk revolution, vilket vi kan visa är det enda som slutligen kommer att leda till en värld utan djurförtryck. Jag tycker vi kan jämföra t.ex. djurorganisationerna i Sveriges approach med vegan-kampanjer i Israel och hur många som har blivit veganer med dessa två olika tillvägagångssätt. Jag tycker det är talande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar