De allra flesta
kampanjer är ensakskampanjer som bara diskuterar en enkel fråga och oftast inte
sätter djurförtrycket i någon större kontext. Det handlar om att protestera mot
djurförsök mot apor, men läsarna får inte reda på varför detta förtryck finns
överhuvudtaget, hur deras livsstil av att inte vara veganer totalt är orsaken
till att detta förtryck finns, att de som utsätter djur för djurförsök endast
gör detta för att majoriteten av konsumenterna vill detta, och att alla ickeveganska
val förtrycker djur; och att de alltså måste bli veganer för att sluta delta i
och betala för djurförtryck och de djurförsök som de säger sig vara emot.
Många gånger när
människor frågar vad de kan göra för att hjälpa, så är svaret ’donera till DRA’,
när svaret istället borde vara att visa dem varför de ska bli veganer och
hjälpa sina vänner och alla de möter till att bli veganer.
Anledningen till
att jag känner till en del om DRA är för att jag försöker vara på deras sida
mycket och svara på människors frågor, och försöker hjälpa dem att förstå nödvändigheten att bli vegan och
inspirera dem till att bli veganer.
Deras kampanjer
är inte satta i en vegansk kontext. Jag menar att detta tydligt ska inkluderas
i varje kampanj.
Och jag ifrågasätter
kampanjer som vänder sig emot producenterna av en vara. Jag tycker man kan
maila producenter och visa varför det enda etiskt rätta är att bli vegan, men
ser ingen effektivitet med stora demonstrationer. Producenterna vet att de har
en stark efterfrågan, trots att en liten del av befolkningen protesterar.
Djurförtycket tar
inte slut genom att vända sig emot producenterna. Så länge som konsumenterna
vill ha en vara, vilket mer än 99% av Sveriges
befolkning vill, så kommer djurförtrycket fortgå. Och om en producent slutar
med ett visst förtryck, så kommer en annan producent att ta vid för att fylla
den stora efterfrågan som finns.
Det kan finnas en
fördel att uppmärksamma missförhållanden i djurfabriker för att väcka ett stort
intresse, men dessa kampanjer bör också tydligt visa vikten och nödvändigheten
av att bli vegan; och varför man annars är direkt delaktig i djurens
missförhållanden även om man inte köper djurprodukter av just den producenten.
---
När det gäller det etiska tycker jag det är vår skyldighet att tydligt informera våra medmänniskor om att allt djurförtryck är etiskt fel, så att vi möjliggör de att fatta ett etiskt beslut i en värld med så mycket speciecistisk propaganda och hjärntvätt. DRA har över 22000 att påverka. Hur många tror ni skulle bli veganer om de från och med nu började med regelbundna vegankampanjer, som även skulle delas en hel del på Facebook?
När det gäller taktiskt, tycker jag det är tydligt att ensakskampanjer inte leder till en vegansk revolution, vilket vi kan visa är det enda som slutligen kommer att leda till en värld utan djurförtryck. Jag tycker vi kan jämföra t.ex. djurorganisationerna i Sveriges approach med vegan-kampanjer i Israel och hur många som har blivit veganer med dessa två olika tillvägagångssätt. Jag tycker det är talande.
---
När det gäller det etiska tycker jag det är vår skyldighet att tydligt informera våra medmänniskor om att allt djurförtryck är etiskt fel, så att vi möjliggör de att fatta ett etiskt beslut i en värld med så mycket speciecistisk propaganda och hjärntvätt. DRA har över 22000 att påverka. Hur många tror ni skulle bli veganer om de från och med nu började med regelbundna vegankampanjer, som även skulle delas en hel del på Facebook?
När det gäller taktiskt, tycker jag det är tydligt att ensakskampanjer inte leder till en vegansk revolution, vilket vi kan visa är det enda som slutligen kommer att leda till en värld utan djurförtryck. Jag tycker vi kan jämföra t.ex. djurorganisationerna i Sveriges approach med vegan-kampanjer i Israel och hur många som har blivit veganer med dessa två olika tillvägagångssätt. Jag tycker det är talande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar