Jag
förstår att inte DRA vill sända budskapet att det är en moralisk
skillnad mellan päls och annat djurförtyck. Jag menar dock att de
implicit gör det när de hyllar klädesfabriker som tar bort päls från
sitt sortiment, men som kanske istället ökar på inköpandet och
marknadsföringen av läderprodukter; och att de f.ö. t.o.m. kan öka
försäljningen av djurprodukter genom att ge ett sådant fokus och en
sådan hyllning. Gratisreklam för en klädeskedjor som gör profit på att
förtrycka djur.
Jag tycker att detta är ett av problemen med ensakskampanjer:
När
vi ger hjälp till Haiti, så gör vi inte något uttalande om att lidande
någonannanstans är bra. Vi vidkänner alla att lidande av oskyldiga
människor är en dålig sak oavsett var det sker. Att vi försöker hjälpa
till i Haiti, innebär inte och sänder inte implicit budskapet att vi
t.ex. anser att människors lidande i exempelvis Darfur är bra, eller att
människor i Darfur är mindre viktiga. På samma sätt när vi arbetar mot
barnmisshandel innebär det inte att vi anser att våldtäkt är moraliskt
acceptabelt eller mindre moraliskt förkastligt.
För
att summera, om X, Y och Z alla ses som moraliskt oönskvärda, så
innebär inte valet att arbeta mot X, att man sänder budskapet att Y och Z
är moraliskt acceptabla.
När
det gäller djur så är det en annorlunda analys. De flesta människor
anser att ätandet av kött, mjölk, och alla andra djurprodukter, eller
bärandet eller användandet av djurprodukter, är lika naturligt som att
drinka vatten eller att andas. Så när vi singlar ut en sorts
djurförtryck, så skiljer vi med nödvändighet ut detta för moraliska
syften.
Alltså,
om de flesta personer tycker att ätandet av kött, mjölk och ägg är
“naturligt” och inte alls ser detta som något moraliskt problem, så blir
konsekvensen av att fokusera på kött att man med nödvändighet sänder
idén att konsumtionen av kött är olikt från konsumtionen av mjölk och
ägg, och att användningen av mjölk och ägg är moraliskt acceptabelt,
eller åtminstone att det finns en moralisk skillnad.
För
att summera, om X, Y och Z alla ses på som moraliskt acceptabla, och du
singlar ut X som moraliskt problematiskt, så säger du implict till
allmänheten att Y och Z skiljer sig från X, och att dessa inte är
moraliskt oacceptabla, eller åtminstone att det finns en moralisk
skillnad från X.
Vi
ser detta problem dagligen: människor tror att det är en moralisk
skillnad mellan läder, ull, eller silke; de tror att det är en moralisk
skillnad mellan kött och andra djurprodukter.
Detta är problemet med ensakskampanjer i kontexten av djurexploatering. Samma problem existerar inte med människorättsfrågor.
Min översättning från: http://www.abolitionistapproach.com/single-issue-campaigns-and-in-human-nonhuman-contexts/#.Uan-xZxc18E
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar