Är det etiskt
rätt att göra djurförsök på ett djur för att rädda en människa med en obotlig
sjukdom? Många som arbetar med djurförsök vill inte skada och döda djur, men de
rättfärdigar det med att det är nödvändigt för att vi ska kunna rädda människor
från sjukdomar. Jag håller inte med om att detta gör det moraliskt rätt, även
om detta skulle vara sant att det var det enda och mest effektiva sättet att
rädda människor från sjukdomar, men låt oss först diskutera en mer grundläggande
fråga, vilket krävs för att förstå denna moraliska problemställning mera
grundligt.
Många som säger
sig arbeta för djurens rättigheter är helt emot djurförsök, men konsumerar och
använder sig av djur för mat, kläder och andra syften trots att detta helt och
hållet fullständigt saknar all nödvändighet.
Vi anser att djurplågeri är etiskt fel eftersom att vi står för
devisen att det är etiskt fel att utsätta djur för onödigt lidande och död. Vi
hävdar att det är fel att vålla djur lidande och död för att det roar och
underhåller oss, eller för att det är bekvämt att göra så, eller för att vi gör
det av ren vana.
Vi har inget som helst näringsmässigt behov av att äta kött, mjölk, ägg
och andra djurprodukter. Världens största hälso- och nutritionist-organisation,
American Dietetic Association, vidkänner att en diet utan djurprodukter är
hälsosamma och innehåller all näring, och även kan förse med hälsofördelar i
att förebygga och behandla vissa sjukdomar [1].
Men de allra flesta i vårt samhälle utsätter dessa medvetande djur
för lidande och död för att de gillar smaken av djurprodukter, eller utav
bekvämlighet, vana eller tradition. Alltså, de allra flesta i vårt
samhälle lever inte som de predikar. Man fördömer djurplågeri, men
utsätter djur för ett liv fyllt av onödigt lidande och en brutal död utan
att man har någon som helst nödvändighet för detta.
De forskare som gör djurförsök, och de individer i samhället som stödjer djurförsök, gör det ofta för att de tror att det är ett ”nödvändigt ont”. Att konsumera djurprodukter däremot vet vi fullständigt saknar all nödvändighet. Det är alltså total dubbelmoral att motsätta sig djurförsök, men att konsumera, använda och döda djur för totalt onödvändiga syften som att konsumera djurprodukter.
Låt oss nu återgå direkt till frågan om djurförsök. Är det rättfärdigt att utnyttja ett oskyldigt och försvarslöst djur för att det eventuellt kan rädda en eller flera människor? Är det rättfärdigt att utnyttja och döda en oskyldig och försvarslös människa i ett försök för att utveckla en medicin som eventuellt kan rädda en eller flera människor? De allra flesta är helt överens om att detta är moraliskt fel eftersom individer av arten människa har ett moraliskt värde och vi har ingen som helst rätt att använda en människa som en resurs utan en människas medgivande. Vi medger att vi inte har någon som helst rätt att använda en individ med ett moraliskt värde som en resurs.
Men, när vi
medger att det är moraliskt fel att utsätta djur för onödigt lidande, inklusive
djurplågeri, så medger vi att djuren har ett moraliskt värde. Att de har ett
moraliskt värde innebär att vi inte har någon som helst rätt att utnyttja och
behandla dessa individer som en resurs, trots att detta kan rädda andra
individers liv. Vi kan inte både säga att djur har ett moraliskt värde, vilket
vi gör när vi vidkänner att djurplågeri är etiskt fel, och att de inte har ett
moraliskt värde, vilket vi hävdar när vi säger att det är etiskt rätt med
djurförsök.
Den enda
anledningen till att människor rättfärdigar djurförsök är speciecism,
diskriminering av individer baserat på kriteriet att de är av en annan art. Det
är ingen etisk skillnad mellan rasism, sexism, hetrosexism, klassisism,
speciecism, och all annan sorts diskriminering. Genom historien så har vi hört
personer som hävdar att personer med vit hudfärg har rätt att diskriminera
individer med svart hudfärg baserat på ett fullständigt irrelevant kriterium–
och förhoppningsvis fördömer vi detta! Hetrosexism hävdar att vi har rätt att
diskriminera individer baserat på ett fullständigt irrelevant kriterium – och förhoppningsvis
fördömer vi detta! Speciecism hävdar att vi har rätt att diskriminera individer
baserat på det fullständigt irrelevanta kriteriet ’art’. Men majoriteten av
människorna i denna värld deltar tragiskt nog fortfarande i denna
diskriminering. Fler och fler inser dock att denna diskriminering är etiskt
förkastlig, precis som rasism, sexism, hetrosexism och all annan
diskriminering, och blir veganer.
Till sist, att
bli vegan är det enda sättet att agera efter vår moraliska intuition – att djur
har ett moraliskt värde. Det är det enda sättet att sluta delta i våldet och
den brutala diskrimineringen mot oskyldiga och försvarslösa individer för en
bagetellartad gastronomisk njutning, estetisk preferens, etc. Jag rekommenderar
denna artikel och video från en debatt mellan Rutgers-professor i juridik Gary
Francione och professor Dario Ringach om djurförsök: http://bloganders.blogspot.no/2013/06/vivisection-debate-animals-in.html
Jag rekommenderar
sidan https://www.facebook.com/DjurensRattigheterAvskaffaDjurslaveriet
för mer läsning om djurens rättigheter och vår moraliska skyldighet gentemot
djuren att vara veganer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar