söndag 3 februari 2013

Oavsett vilket förtryck som man kämpar emot, så kan man inte exkludera förtrycket mot alla djur

Vad jag skrev till en person:
Du har en jättefin passion och jag glädjer mig mycket åt att du kämpar för barn som blir utnyttjade och förtryckta!!Fortsätt med det!!
Vegan är ett begrepp som inkluderar alla djur -inklusive människan. Vi är emot förtryck mot alla djur- inklusive förtryck mot alla människor.

Pedofiler ser barn som objekt.
När man äter djurprodukter så behandlar man djur som objekt - eftersom om djur har ett moraliskt värde så är den moraliska konsekvensen att det är etiskt fel att förtrycka dem och ta deras liv.
Problemet är att när man lär sina barn att behandla vissa individer som objekt och gör det flera gånger per dag -- så kan detta också påverka hur man behandlar andra människor (boken World Peace Diet som jag rekommenderade (http://www.worldpeacediet.org/) finns även på Spotify som ljudbok; se Will Tuttle. Det är en väldigt icke-dömande bok, med ett klart moraliskt budskap, som visar konsekvenserna av hur djur blir behandlade idag - för alla människor, för alla andra djur, för miljön).

Så förutom att hjälpa alla djur så hjälper du också alla människor som du bryr dig om genom att bli vegan och inspirera andra personer till att bli veganer.
Vid varje måltid så har vi en möjlighet att undervisa våra eventuella barn och/eller alla andra som vi äter med, kärlek och barmhärtighet. Om vi samtidigt äter djurprodukter så är det som vi undervisar de ett konfliktande budskap. Vi undervisar en sak med våra gärningar och en annan sak med våra ord. Det kan vara svårt att se. Jag såg det själv inte under 27 år.

Vilka förtryck som man än kämpar emot, så kan man alltid även inkludera alla djuren i ens budskap till de man möter.

Tack för att du ska läsa länkarna som jag skrivit!!
Du får också gärna dela länkar som du tycker är bra för oss att läsa.

När det gäller diet:
Det finns många läkare och dietister som inte vet så mycket eller har lärt sig saker som är fel. Det finns många dietister med totalt konfliktande diet-råd. Alla kan omöjligen ha rätt. De är godhjärtade, de vill det bästa, men vad de får lära sig är inte grundat i fakta.
Den framstående läkaren T. Colin Campbell växte upp på en bondgård, var helt för en diet med djurprodukter -- men när han sedan studerade blev det han trodde på omkullkastat, och han valde att ompröva det som han trodde på.
Här finns hans hemsida: http://www.tcolincampbell.org/ .
Du skriver att du var vegetarian. Det betyder så många olika saker idag. En del vegetarian t.ex. äter djurprodukter. Om du förut åt mycket mjölkprodukter så påverkade det troligen din hälsa negativt (liksom det påverkar andra personers hälsa negativt) -- det finns mycket vederhäftig forskning om det.
Här finns ett forum där du om du vill kan skriva om din hälsa, det som dina doktorer har sagt, och be om tips: http://www.tcolincampbell.org/tccf-social-network/forum/

Jag har heller ingen aning om vad för slags mat du åt, och om huruvida du åt en väldigt näringsrik vegansk kost främst bestånde av grönsaker, frukt, baljväxter och nötter. Det finns så mycket onyttig och näringsfattig vegansk mat. Jag mår oerhört bra på en vegansk diet och äter väldigt god och näringsrik mat. Det finns tusentals personer som haft hälsoproblem (t.ex. diabetes och MS) och blivit av med dem efter ha ätit vegansk mat under lång tid.
Jag var vegetarian för en tid när jag var cirka 15 år och tyvärr så åt jag ingen näringsrik mat. Om jag hade vetat bättre, hade haft mer information, så skulle jag ha gjort det.

Ha en underbar dag!!!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar