lördag 9 februari 2013

Minskad miljöpåverkan (inklusive elektricitet-användande) => minskat lidande för djur och människor

Jag tycker jag man ska försöka ha minst möjliga miljöpåverkan  eftersom att miljöpåverkan (t.ex. användning av elektricitet) påverkar oss och alla andra djur negativt (ju mer miljöpåverkan vi har desto fler djur får lida och dö; och dessutom - oftast - man sparar mer pengar, så har man mer pengar att sprida information om veganism, via flyers ( http://www.abolitionistapproach.com/text/#.UNdmE3fe8Wk), etcetera).

Det här är en väldigt intressant film: http://www.noimpactdoc.com/index_m.php .. Man kan t.ex. skära ner rejält på elektricitet (stänga av element och kylskåp), papper, m.m - och minska både sin miljöpåverkan, samt spara mycket pengar. Även hygienprodukter. Tvätta sig med vatten fungerar väldigt bra och är väldigt bra för håret (det kan bli väldigt 'greasy' tills det blir avvant från allt destruktivt schampoo; finns mycket information på Google om detta 'no poo') och resten av kroppen. Jag och min fru gör dessa saker.

Jag gör själv vissa undantag, t.ex. användning av en dator (och papper för att skriva ut veganska flyers), eftersom att jag tror att jag får möjligheten att minska djurs lidande och död mer genom att använda en dator jämfört med hur mitt användande negativt påverkar miljön och således djuren.

Om du inte är vegan---. då skadar och dödar dina val många oskyldiga djur och människor. Om du söker på  'starvation' t.ex. på denna blogg så ser du hur dina val orsakar att fattiga människor får svälta.
Rekommenderar denna länk:
http://www.abolitionistapproach.com/text/#.UNdmE3fe8Wk

Vad tycker ni?

Tillagt 08.04.2013:

... Jag trivs ganska bra med mitt arbete, men min och min frus dröm är att bli helt självförsörjande. Vi kommer att flytta till USA, köpa oss en mark, bygga oss ett miljövänligt och billigt hus ('straw bale geodesic dome'), och så odla en mängd legumer, grönsaker och frukter.

Här är en familj som odlar nästan 3000 kilo plantbaserad mat på 300 m^2 i California: http://www.youtube.com/watch?v=NCmTJkZy0rM (tyvärr är de inte veganer)

Jag och min fru funderar även på att starta ett veganskt café i anslutning till detta (där vi självklart kommer ha mycket information om djurens rättigheter). Just nu är planen att göra det i USA. Min fru kommer från Maine, USA. Och vi kommer även att sälja en del av det vi odlar. Vi kommer att ha solpaneler och en brunn, så att vi minimerar vår miljöpåverkan och kostnader. Den enda räkningen som vi kommer att ha är interneträkningen. Kommer vara härligt att få vara med familjen hela tiden! Det kommer även minska antalet insekter, osv, som tyvärr dör vid skörd av grönsaker, osv.

Du skrev: "Fleece bör väl vara ok, men hur ser man på bomull? Det ingår ju inga djur i den tillverkningen men har för mig att det används mycket miljögifter som kan vara skadligt för både djur (och människor). Bomull märkt 'ekologiskt'? "
Målet är att göra minsta möjliga miljöpåverkan, så vi skadar djur (inklusive oss människor) så lite som möjligt. Jag och min fru köper väldigt mycket ekologiskt (mycket gifter i oekologisk mat som direkt dödar insekter och även skadar oss). Ja, man bör helt klart undvika produkter med miljögifter, inklusive hygienprodukter med kemikalier som skadar miljön och således djuren.
Jag har inte läst igenom detta ännu, men är nog bra: http://www.fairtrade.org.uk/products/cotton/default.aspx (har läst en del andra artiklar på deras hemsida). Annat som vi gör för att minska på vår miljöpåverkan: http://bloganders.blogspot.no/2013/03/reduce-ones-environmental-impact.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar