torsdag 14 februari 2013

Djurens rätt, kyckling-kampanjer, ägg från frigående höns eller burhöns.. Det är lika mycket lidande.

Det var inte det jag menade. Jag menade att Djurens rätt aldrig hjälpte mig när jag var icke-vegan att förstå att veganismen är det enda etiska rätta. När jag nu äntligen är vegan försöker jag hjälpa de jag möter att förstå detta.
Men många av Djurens rätt kampanjer sänder faktiskt ett icke-veganskt budskap (se nedan) -- oavsett intentionen med kampanjen.
Om man har tiotusentals medlemmar så har man en sådan fantastiskt möjlighet att basunera ut ett veganskt budskap till alla dessa. En del kommer sluta donera , många blir helövertygade veganer som använder mesta av sin tid att övertyga andra --- och så får man efter ett tag oerhört stort inflytande (precis som t.ex. veganismen i Israel haft).

Jag uppskattar att  ideelt anställda i Djurens rätt har ett gott hjärta, jag vill bara hjälpa till att göra det hela effektivare, så att vi mer effektivt och inte kontra-produktivt kan bekämpa djurutnyttjandet.
Jag använder det allra mesta av min fria tid att kämpa för djurens rättigheter utan att vara med i någon organisation. Det går utmärkt att hitta personer på stan, t.ex. personer som hälsar på hunden jag och min fru tar hand om, att börja prata om djur och att det är fel att ta förtrycka alla djur. Vi möter många som tycker djurs rättigheter är viktiga.

Jag har ingen som helst lust att kritisera bara för att, utan jag gör ju det endast för att jag vill se än förändring. Jag tror personer är godhjärtade som skriver nedanstående, men....

Kampanjer som dessa är oerhört förvirrade och hjälper inga kycklingar: http://www.djurensratt.se/engagera-dig/blixtaktioner/protestera-mot-kycklingindustrin
De vill att personer ska skriva under en deklaration att man kräver:
"1. Utevistelse för alla kycklingar
2. Nolltolerans mot att kycklingar dör under transport
3. Inga snabbväxande kycklingraser"

Vart finns noll-tolerans mot att kycklingar blir dödade i slakthuset?
En person som läser detta blir oerhört förvirrad och fortsätter tro att det är okej att äta djur om de har blivit bra behandlade. Jag pratar regelbundet med och hör om många som tror just detta.

Kycklingkampanjen kan jämföras med att någon under 40-talet under förintelsen hade gjort följande kampanj.
Vi kräver att personerna i koncentrationsläger alla ska få
1. Utevistelse
2.Nolltolernas mot död i transporterna till koncentrationslägren

Det skulle inte hjälpt ett dugg att stoppa förtrycket och jag tror inte någon skulle få för sig att en sådan kampanj är etiskt rätt.

Detsamma med frigående höns vs burhöns. De förstnämnda har överhuvudtaget inte bättre levnadsförhållanden, och budskapet som sänds i kampanjen är att det är OK att äta ägg från frigående höns (oavsett intention, så är det det som läsaren förstår).
Det finns en bra föreläsning om allt detta: 'Animal welfare vs Animal rights': http://www.abolitionistapproach.com/video/#.UR0ECWdZMVU
Se även 'Animals as property'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar