söndag 24 februari 2013

Lagar om djur fungerar inte eftersom att djur betraktas som egendom. Deras status som "egendom" är orsak till allt djurplågeri

Hej Johanna!!
Tack :)
Tack för att du valde att bli vegan!! Jag och min hustru gjorde samma val i höstas. Jag valde detta efter att i 27 år varit bortkopplad till djuren och deras verklighet, och efter ha exkluderat djuren och inte brytt mig genom att göra matval och andra val som skadar dem. Jag ville dock leva ett etiskt liv - det var bara det att jag var bortkopplad till det faktum att i detta ingår det att inte orsaka något lidande och död till djur.

Lagar om djur fungerar inte eftersom att de betraktas som egendom. Det här är en väldigt bra artikel om detta: http://www.abolitionistapproach.com/animal-rights-animal-welfare-and-the-slavery-analogy/#.USo1bFfA0Wk
Djur kan aldrig bli skyddade så länge som de har en laglig status som 'egendom', vilket de kommer att ha så länge vi lever i en icke-vegansk värld - så länge som en majoritet betraktar sin "smakupplevelse", "nöje" eller "tradition", som viktigare än en annan individs liv. Vi kan dock göra denna värld vegansk. Med mycket, mycket arbete.

Jag tror det är jätteviktigt att när vi pratar med människor att de måste förstå att allt sorts utnyttjande av djur är moraliskt fel. Jag har pratat med så många och hört om så många som säger att de inte är veganer, men de köper "organiskt", etcetera, som att det vore mer moraliskt.

Det här är något som jag försöker få mina vänner att tänka på:
Alla djur är lika mycket värda som den katt och hund du tar hand om och förtjänar att leva hela sitt liv utan förtryck, lidande, slaveri och onaturlig och onödvändig död (bli dödad bara för att någon vill tillfredställa sina smaklökar, klädsmak eller annat behov).

Oavsett hur "humant" slaveriet har varit för ett djur som levt i människans fångenskap så är det alltid moraliskt fel att ta hennes liv, lika som det är moraliskt fel att ta en hund eller en människas liv. En bra artikel att dela: http://www.onegreenplanet.org/animalsandnature/what-are-the-roots-of-freedom-and-slavery/
En jättebra föreläsning: http://www.youtube.com/watch?v=SvZpF1R6GUo

----Skrivet 13 april 2013:

Lagar kan inte skydda djuren så länge som vårt samhälle betraktar djuren som objekt/resurser:
Se http://www.youtube.com/watch?v=oLgGnP0pWzM , World Peace Diet av Will Tuttle (finns på Spotify) och
http://www.abolitionistapproach.com/books/animals-property-and-the-law/#.UUnzG1dn0W6
Om vi vill att djuren ska bli va med sin egendom/resurs-status, så måste vi leva en vegansk livsstil och inspirera dem vi möter att bli veganer.
Var enda gång som vi använder djur som resurser/mat, osv, så stjäl vi djurens syfte, deras liv, vi splittrar deras familj, och vi förevigar deras resurs-status, vilket är anledning till att ovanstående förbrytelser mot djur sker. Samhällets programmering och exkludering av djur sedan människor är barn gör att vissa blir totalt bortkopplade från djur och kan göra det som beskrivs i videon utan att förstå att det är etiskt fel. Jag skriver mer här: http://bloganders.blogspot.no/2013/04/varfor-skadar-plagar-och-dodar.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar