måndag 25 februari 2013

En person som är emot misshandel av djur, bör också vara emot dödande av djur för "smak"/"nöje"/"bekvämlighet". Båda orsakar djur onödigt lidande.

När det gäller att prata med icke-veganer:
Min erfarenhet är att det finns väldigt många som är intresserade av ämnet och flera icke-veganer har sagt till mig att en icke-vegansk livsstil är egoistisk.
Rekommenderar denna artikel - att argumentera på liknande sätt är ett bra sätt för att få många personer att förstå: http://articles.philly.com/2009-08-14/news/24986151_1_atlanta-falcons-quarterback-vick-illegal-dog-dog-fights
De flesta vet intuitivt att djurplågeri är fel - att orsaka djur onödigt lidande.
Sedan är det bara få dem att förstå att orsaka djur lidande och dö för  ens  smaklökar ÄR onödigt lidande.

Väldigt bra och icke-dömande och upplysande föreläsning som handlar om konsekvenser för oss och de andra djuren av en icke-vegansk livssti och varför man ska bli vegan: http://www.youtube.com/watch?v=SvZpF1R6GUo [Hur mycket man får personer att lyssna vet jag också har att göra hur mycket man bjuder in till diskussion, hur icke-dömande man är, etcetera)

Jag tycker det är vårt ansvar att upplysa våra vänner  på ett icke-dömande och kärleksfullt sätt om deras val och dess konsekvenser och om djuren. Djuren behöver oss. Våra vänner behöver oss!
Vi kan alla lära oss att icke vara rädda eller obekväma med detta.
Igår lyfte jag upp ett samtal genom att säga : 'Vad tycker ni om hästkötts-skandalen'. Lät de svara - sedan berättade jag att jag slutade äta djurprodukter i höstas. En person frågade mig direkt efter av vilken anledning. Och ett väldigt givande samtal var igång.
En person sade att det är egoistiskt att ta djurs liv för "mat" och andra verkade hålla med.

Jag vet, eftersom jag själv erfarit och hört andra erfara, att en dömande attityd är väldigt destruktiv. Det går att få ett väldigt klart budskap om att allt utnyttjande av djur är moraliskt fel utan att döma någon.

Vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar