lördag 6 april 2013

PETA dödar adopterbara djur; alla djur har rätt att leva oavsett om de är sjuka, nej till dödshjälp

Jag tänker så här: De flesta individer månar mycker mer om sina liv än om tillfälligt lidande, eller fysiska begränsningar under hela livet. De allra flesta djur som är skadade fortsätter att hålla sig i liv. De vill inte dö. Om de ville dö skulle de enkelt kunna sluta att äta.
Jag hävdar att vi inte har rätt att bestämma över någons liv, att vi inte har rätten att avgöra att en individ (oavsett art) hellre vill dö än att leva med lidande. Jag skulle definitivt fortsatt vilja leva trots enormt lidande, eftersom jag tror att jag (och alla andra är här) är här för att sprida ett budskap av kärlek, barmhärtighet och icke-våld till alla individer -människor och andra djur, och göra detta till en mer kärleksfull och fredfull värld. Livet är så oerhört viktigt trots att man lider. Livet i sig själv, och att uppfylla det syfte vi har, är mycket mer viktigt än tillfälligt lidande orsakat t.ex. av en skada.

Vill även ge en rekommendation: World Peace Diet av Will Tuttle är en jättefin bok som jag rekommenderar till alla (den finns på Spotify).

PETA erkände själva i artikeln ovan att de dödar djur bara för att de är 'elderly' och enligt PETA "icke-adopterbara".
Jag vet dock många veganer som är villiga att adoptera gamla djur och självklart är det inte etiskt att döda ett djur även om ingen vill adoptera henne. PETA har ju helt klart budgeten. Men de investerar dessa pengar till att promota "happy exploitation", "humana slakthus", etc [se referenser i inlägget nedan]

De dödar även friska djur enligt f.d. anställda (inkluderar flera citat här):
http://bloganders.blogspot.no/2013/03/peta-promotes-happy-exploitation-and.html

Mer om mina tankar:
Vilket resonemang är farligt? Varför?

Jag skrev inte att alla djur vill leva till varje pris trots intensivt lidande.

Jag tycker det är farligt att vi med våra begränsade kunskap ska avgöra om ett djur vill leva eller inte. Därför är jag emot dödshjälp för djur och även andra människor (om en människa vill ta livet av sig själv är det hennes val; men hennes syfte är att sprida kärlek och barmhärtighet till andra individer (inklusive inspirera dessa till att bli veganer), det hjälper ingen att döda sig själv).

"Att ett djur slutar äta är ett tydligt tecken (åtminstone för oss människor) att lidandet är oerhört stort men man ska akta sig för att se det som någon "avgörande punkt" för om en individ vill dö eller inte."
Ja, precis. Hur kan vi veta om ett djur vill leva eller inte?
De allra flesta djuren som PETA tar in vill troligen fortsätta leva. Ett djur som vill dö överlever inte länge.
Dödshjälp hjälper ingen.


----

Adina,
Jag ser det som så att få leva och inspirera andra till att leva mer kärleksfulla liv (inklusive att bli veganer) är vårt syfte, snarare än att undvika intensivt lidande (t.ex. i livets slutskede). Det reflekterar också den syn som jag har på dödshjälp.
Eftersom jag inte tror att det bästa för en individ är att jag tar hennes liv (oavsett hur mycket fysiskt och/eller psykologiskt lidande som hon är utsatt för) – trots att hon ber mig om att göra detta – så är jag emot dödshjälp. Jag tror inte att vårt syfte är att använda våld och döda någon annan individ oavsett omständigheter. Jag är emot att använda våld (finns bra artiklar om detta synsätt här: http://www.abolitionistapproach.com/a-commentary-on-violence/#.UWAm4cpEBKY ; och även vad Jainism undervisar om ’Ahimsa’: http://www.abolitionistapproach.com/media/pdf/Ahimsa.pdf)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar