lördag 13 april 2013

Jag är vegan- berättelsen om en person som åt kött, men som slutade när han förstod att det är fel att utnyttja djur.

Jag försökte översätta medan jag lyssnade på en dokumentär. Länken till dokumentären finns nedan.
Minku som berättar att han är vegan.


Jag är 31 år gammal och bor med min flickvän i Chicago… Det är en så aktiv kultur.. En av anledningarna att jag flyttade till Chicago. Tycker mycket om cyklar..

Jag räddar djur. Det är många som lämnar sina hundar och katter. Det är alltför få djur involverade. Jag lär mig mycket av detta.

Blev involverade i människorättsfrågor när han var i college. Han sa: människors behov kommer först. Han åt kött.
Hans veganska vänner frågade honom varför måste du utnyttja människor överhuvudtaget.

Lite som en person berättade i en dokumentär:
Det tog honom ett få år att förstå att en del förtryck av människor är väldigt lika/identiska till hur vi utnyttjar djur.

Jag brukade se djur som mat. Jag brukade äta hamburgare. Jag tänkte inte på kor. Uppfostrades som en hindu. Bodde i Indien och blev uppfostrad som vegetarian.
Jag tänkte det var väldigt inkonsistent det han uppfostrades med när han blev vegan. Eftersom att kor utnyttjas.

När jag ser djur så ser jag en individ. När jag ser någon person äta kött, jag vill inte gå tillbaka dit, jag var en del av detta, jag försöker hellre få de till där jag befinner mig.

Jobbar med olika event. Jag jobbar med andra djurrätts-aktivister, sätter upp ett bord med djurrätts-litteratur. En del personer säger jag kan inte bli vegan, men jag beundrar det som du gör.

Men, det är inte något speciellt. Jag kan förstå det som de gör eftersom jag brukade också göra så. Jag brukade inte komma med ursäkter. Det som ändrade mig var att mina kompisar talade med mig. Fortfarande är jag lite för blyg… Att någon räcker ut till de och tar upp frågan – det är så de flesta människor ändras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar