lördag 6 april 2013

Djur, lidande, djur som lider har också en rätt att leva och inte bli fråntagna sitt liv och syfte

Hej Anna Edwards,
Jag citerade lite som jag har skrivit förut, och det med tårna var relaterat till ett annat inlägg där en del personer skriver som är emot djurförsök, men som tycker att det är etiskt riktigt att döda en individ (t.ex. okej att döda ett djur och äta upp detta bara för en "smakupplevelse" eller "bekvämlighet" eller annan anledning). Såg inte att det kom med.
Jag är självklart emot båda och tycker det är helt förkastligt att både klippa tårna av en individ och att döda en individ.

Jag tänker så här: De flesta individer månar mycker mer om sina liv än om tillfälligt lidande, eller fysiska begränsningar under hela livet. De allra flesta djur som är skadade fortsätter att hålla sig i liv. De vill inte dö. Om de ville dö skulle de enkelt kunna sluta att äta.
Jag hävdar att vi inte har rätt att bestämma över någons liv, att vi inte har rätten att avgöra att en individ (oavsett art) hellre vill dö än att leva med lidande. Jag skulle definitivt fortsatt vilja leva trots enormt lidande, eftersom jag tror att jag (och alla andra är här) är här för att sprida  ett budskap av kärlek, barmhärtighet och icke-våld till alla individer -människor och andra djur, och göra detta till en mer kärleksfull och fredfull värld. Livet är så oerhört viktigt trots att man lider. Livet i sig själv, och att uppfylla det syfte vi har, är mycket mer viktigt än tillfälligt lidande orsakat t.ex. av en skada.

Vill även ge en rekommendation: World Peace Diet av Will Tuttle är en jättefin bok som jag rekommenderar till alla (den finns på Spotify).

Ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar