måndag 1 april 2013

Om du bryr dig om hur kor behandlas, så välj inte "ekologisk mjölk", utan välj att sluta dricka mjölk


Jag skriver detta utan att döma någon, utan bara för att hjälpa.

Jag tror inte att det att det är få som lyssnar om man har ett klart och tydligt, pedagogiskt meddelande som visar att allt sorts användande av djur är fel. De flesta förstår ju att djurförtryck är fel, vi behöver bara pedagogiskt visa att det inte är något skillnad på det djurförtryck som de motsätter sig, jämfört med det djurförtryck som de deltar i genom sina dagliga val.

 Resultatet av det jag postar på min Facebook-vägg (där jag klart och tydligt visar att allt användande och utnyttjande av djur är etiskt fel) är det åtminstone en som blivit helt vegan och många som arbetar på att bli veganer eller skära ner på mängden djurprodukter. De som är tillräckligt motiverade att inte delta i djurförtryck och förstår att deras handlingar orsakar just detta blir veganer, och många andra börjar en process med att skära ner på djurprodukter. Jag får även personer att förstå på jobbet och andra personer jag möter. En del personer är mycket mer bortkopplade från djuren än andra. En av min frus bröder har helt slutat med kött tack vare det som hon skrivit.

Även här så rapporteras det regelbundet om personer som blir veganer: www.facebook.com/abolitionistapproach och https://www.facebook.com/VeganFriendMe

Jag ser på både DR’s och DRA’s sidor många personer som är förvirrade (tror de är godhjärtade, jag dömer dem inte) och äter djurprodukter, men är emot djurplågeri; och tror att ”frigående ägg” leder till mindre lidande än ”burhöns” [medan det har visats att det motsatta är sant, se mitt första inlägg].

Om vi hyllar någon för att dricka ”ekologisk mjölk”, så tror jag risken är att hen tror att hen gör en moraliskt bra gärning.

Om en person äger en slav och minskar hennes förtryck och slår hen 9 gånger istället för 10, skulle vi då hylla denne för detta, eller skulle i vara tydliga och säga att allt våld och slaveri är etiskt fel?
Det är fruktansvärt lidande även i ”ekologisk mjölk”-industri med mjölkkor och hankalvar som blir dödade, kalvar som blir stulna från sina mödrar, mjölk som blir stulen på en regelbunden basis. Och sen den totala förvirring som hela ”ekologisk mjölk”-begreppet skapar, där människor tror att de gör kor en tjänst som övergår till detta. Det enda man gör är att orsaka våld, lidande och död till en viss grupp av kor istället för en annan grupp av kor. Man hjälper inte korna utan förlänger deras slaveri och förtryck. Man förevigar kors egendom-status, vilket är problemet som orsakar allt sorts djurförtryck.

Vill också rekommendera denna artikel som relaterar till kor och alla andra tamdjur och varför det är fel att domesticera och köpa tamdjur: http://www.abolitionistapproach.com/animal-rights-and-domesticated-nonhumans/ . Att adoptera djur från djurhem, att rädda deras liv, är en väldigt god gärning. Men att köpa i djuraffär förevigar djurs ”egendom”-status med alla dess enorma problem, oerhörda, lidande, död och förtryck. [Se Animals as Property; http://www.abolitionistapproach.com/video/#.UVmYOZdOhpo ]

Det är inte rätt att domesticera djur. Alla djur förtjänar och har en rätt att leva i frihet och inte under människans begränsningar. Därför ska vi sluta föda upp djur, ta hand om de djur som finns nu (som inte klarar sig själv, p.g.a. hur människan har avlat dem) och låta dem leva ett så bra liv som det går tills de dör en naturlig död. Rekommenderar denna föreläsning: http://www.youtube.com/watch?v=SvZpF1R6GUo

Citat:"tanke bakom som värnar om djuren och den tanken, hur liten effekt den än må ha, är värd att förstärkas och uppmärksammas."
Jag tycker den tanken är fin, och det är den tanken som är det enda som behövs för att en person ska kunna överväga att vilja bli vegan. Det gäller bara att vara tydlig med att visa HUR man ska agera och vad man ska köpa och hur man ska behandla djur om man verkligen vill göra någon skillnad för kor och andra djur,och om man inte vill att de ska lida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar