lördag 15 mars 2014

En ekologisk miljövänlig livsstil. Odla egen mat.

Jag lever i en fritidsbostad på landet året om. Detta år ska vi försöka odla vår egen mat – på cirka 750m^2 land. Vi har även börjat täppa sav från träd vilket kan användas som sötningsmedel när man bakar. Vi eldar med ved. Smälter snö på vintern. Har utedass. Konsumerar så lite som möjligt. Köper endast lokal mat och försöker köpa endast ekologiskt –men de har ett väldigt litet utbud på ekologiskt här i Norge. Har ingen bil. Cyklar 5 km till mataffären och till tåget som går till mitt jobb. Även under vintern. Jag har köpt mat som transporterats långväga förut, men sen bestämde jag mig för att jag inte kan rättfärdiga miljöförstörelsen, växthusgaserna och alla föroreningar som kommer av att vi transporterar mat runt hela världen. Och jag vill heller inte betala för de orättvisor som den globala kapitalismen för med sig – när maten kommer från fattiga länder. Det här är en bra film som tar upp en del av det: https://www.youtube.com/watch?v=lvrww8iMl-A

Jag äter inte produkter som kommer från slavarbetare. Köpte en varm vinterjacka nyligen eftersom jag inte fann någon varm vinterjacka på second hand, men jag ångrar att jag köpte den i butik p.g.a. den troligen involverar slavarbete. Jag tänker inte göra om det. Jag hoppas på att bli helt självförsörjande på grönsaker, och även sälja en del. Maten som säljs i butiken produceras ofta på väldigt miljöskadliga planteringar med hjälp av monokulturer, som förstör jordmånen; och dess produktion bidrar med stora mängder växthusgaser med följd av global uppvärmning och dess resulterande naturkatastrofer/brist på vatten, osv., som leder till mer död, hunger och svält bland de allra fattigaste. Det här är en bra film om det: https://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU

Jag vill inte vara en det slavarbete och krig som lett till 4,5 miljoner människoliv så försöker använda elektroniska produkter endast till det som är nödvändigt (jag anser att diskutera veganism och mänskliga rättigheter är nödvändigt för att få ett slut på allt förtryck): http://bloganders.blogspot.no/2014/03/slavarbete-i-kongo-for-att-producera.html


Slutligen. Konsumentmakt fungerar. Det finns slavarbete eftersom att människor tillåter sig köpa från slavar. Vi hjälper inte utvecklingsländer. Vår handel med dem bidrar ofta till ökad exploatering av människorna som lever där, vi driver ut dem från sina odlingsland; och förstör deras odlingsland med våra destruktiva jordbruksmetoder. Vi förstår jordmånen och gör det omöjligt för dem att odla. Om alla skulle köpa lokalt och ekologiskt; och om vi istället för att utnyttja utvecklingsländerna skulle ge dem bistånd till att driva vegansk permakultur, så skulle de kunna bli helt självförsörjande.
En minskad efterfrågan på djurprodukter resulterar i färre utnyttjade djur. En minskad efterfrågan på produkter från slavar, resulterar i mindre slavarbete. Det är enkelt.


-----
Flera tankar:
Det går inte att bojkotta alla ickeetiska varor, men det går att bojkotta många oetiska varor, konsumera så lite som möjligt, handla second hand så mycket som det är möjligt för de varor som man behöver, köpa lokaltproducerad mat, bli självförsörjande i så stor utsträckning som det är möjligt, etc.
Jag förstår att inte alla har möjligheten att flytta till en fritidsbostad på landet. Men man kan få en fritidsbostad för några hundatusen kronor, och man måste endast betala 10-15% till banken.. Det blir billigare månadskostnad än en vanlig lägenhet. Så de flesta i vårt samhälle har faktiskt råd med detta. Att vara självförsörjande/till stor del självförsörjande på mat reducerar också matkostnaden per månad rejält. Ett exempel: Ett hus med tomt för 175 000 kronor: http://www.booli.se/bostad/fritidshus/strangstorp/strangstorp+norsborg+2/1540147/maklare

” och om så tusen pers började göra det redan imorgon så skulle det inte förändra världen i stort.”

Det förändrar väldigt mycket i form av andelen växthusgaser och föroreningar som krävs för att producera maten. Det förändrar otroligt mycket när det gäller vilken skala som man bidrar till att förstöra denna planet. Det gör en enorm skillnad. Och om man vill förändra världen måste man börja med sig själv.

” kampen mot orättvisor är inte en individualistisk kamp som löses genom att individer fattar medvetna konsumentbeslut, det är en politisk och kollektiv kamp som baseras på att vinna politisk makt och förändra sättet samhället fungerar på.”


För att politiker ska bry sig om miljö, etik djurrätt, etc., så krävs det att det finns medborgare som vill ha politiska partier som bryr sig om miljö, etik, djurrätt, etc. Det krävs att en majoritet bryr sig om att göra djuretiska och miljöetiska val. När en tillräckligt stor andel så bryr sig om att göra detta, så kan vi också rösta fram politiker som gör politiska beslut och förbjuder val som utnyttjar djur och som förstör miljön.

---------------------

Nej, rent objektivt så gör det en enorm skillnad p.g.a. hur destruktiva monokulturer är för planeten. Bra film om detta: https://www.youtube.com/watch?v=lvrww8iMl-A

” det krävs inte att 51 % av alla i sverige odlar sin egen mat för att någon politiker någonsin ska vilja göra något för miljön, det är inte där skon klämmer.”

Inte att alla är självförsörjande, men vegansk permakultur är väldigt viktigt både i djuretisk och miljöetisk synvinkel. Och för att det ska finnas politisk vilja att ändra detta måste det också finnas många medborgare som är villiga att odla och köpa mat som odlas på detta vis.

” att du talar om att ta lån och köpa hus för hundratusentals kronor som något "de flesta kan göra" förstår jag inte riktigt heller. förutom det att det inte ALLS är så enkelt ekonomiskt (om "alla" hade kunnat leva billigt och äga ett eget hus hade alla redan gjort det) så kräver dessutom stora mängder kunskapskapital. veta hur en odlar och skördar, hur en reparerar grejer, hur en tar hand om ett hus. kräver att en håller sig hyfsat frisk, kräver en hel hög grejer som få har tillgång till.”

Jag vet inte hur många som kan göra det ekonomiskt sett ärligt talat. Men jag tror att väldigt många i Sverige har möjlighet att spara den andelen pengar som krävs (30 000 kronor lån för en bostad på under 200 000 kronor). Ja, man kan lära sig om hur man odlar och skördar. Vegansk permakultur är något som alla kan lära sig.
Jag säger inte att det är möjligt i alla livssituationer. Jag säger bara att om man vill göra miljöetiska val, så är detta något att överväga.

” dessutom så är det som daniel säger en enorm jävla risk. även OM du kan kirra ett lån och ge dig iväg, vad gör du om du bryter benet efter en månad och inte orkar arbeta med det längre?”
Jag sa inte att personer skulle sluta sitt ordinära arbete. Man kan göra det på fritiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar