onsdag 16 april 2014

Vision för veganskt självförsörjande community

Är det någon som är intresserad av att leva i ett självförsörjande off-the-grid community som odlar all  sin mat själva enom vegansk permakultur? Det är en dröm som jag har som jag hoppas få göra snart.

Uppdaterad status:
Viktiga principer: Rättvisa, inget utnyttjandet och diskriminering mot människor (alltså ingen sexism, rasism, homofobi, ageism, etc.) och mot djur (ingen speciesism). Ingen kapitalism, ekologiskt, miljövänligt, oberoende av det nuvarande systemet. Att utan kompromiss stå för dessa moraliska värden och utbilda resten av världen för att få ett stop på all orättvisor mot människor och ickemänniskor. Ickevåld i ord och handling.
Läs mer i det bifogade statusmeddelandet.

Jag vill klargöra lite med intention av det community som jag vill leva i (allt står egentligen i statusmeddelandet som jag bifogade, men vill göra det tydligare för den som inte läste alla länkar/skumläste, etc.):
För mig är det viktigt att de jag bor med i samma community bryr sig om alla levande varelser. Att man lever en livsstil som inte utsätter djur för onödigt lidande och död. Att man inte skadar eller dödar andra djur helt utan legitim anledning. Jag är vegan av denna anledning. Eftersom vi inte har något näringsbehov av animaliska livsmedel, så är det lidande och den död som djur utsätts för i fiske, jakt, djuruppfödning,etc. fullständigt onödigt. Mer information: http://bloganders.blogspot.no/2013/08/varfor-vegan-for-att-det-ar-omoraliskt.html

Så gruppen jag skapade är för alla som vill leva i ett community med andra människor som uteslutande lever en livsstil av ickevåld både mot människor och mot andra ickemänskliga djur (alltså en vegansk livsstil): https://www.facebook.com/groups/688426811196469/

Alltså i det community som jag lever i kommer vi uteslutande leva på plantmat, och inte syssla med uppfödning av hönor för ägg, eller uppfödning av bin för honung, etcetera. Det får gärna vara adopterade/räddade djur på gården, men de finns där för sig själva och respekteras som individer, inte för att bli använda för produktion av djurprodukter/bli använda som resurser. Inte heller någon avel/annan djuruppfödningsverksamhet [Mer tankar om djuruppfödning: http://bloganders.blogspot.no/2013/04/uppfodning-av-djur-alla-djur-har-en.html ]. Endast ta hand om djur som finns, rädda djur som annars skulle bli dödade, etc.

För mig är det viktigt att leva i ett community med andra som varken utnyttjar människor eller ickemänskliga djur.
Den som vill leva på detta sätt får jättegärna bli medlem i FB-gruppen som jag länkar till ovan. Tack för att du läste! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar