lördag 5 april 2014

Varför är du vegan? Går det inte att respektera djur/bry sig om djur utan att vara vegan?

Vegan - För att det är helt och hållet fel att skada ett djur och ta hennes liv - som hon så gärna vill leva - oavsett om det sker i fabriksuppfödning, alla annan uppfödning, vilda djur i skogen eller havet, etc.
Vegan – För att det är fel att utsätta djur för lidande och död för en smakupplevelse/vana/bekvämlighet/tradition, etc.
Vegan – För att det är fel att ta livet av ett djur med ett intresse av att leva – för alla andra syften, inklusive djurförsök. Vi har ingen rätt att utnyttja andra individer för att leva längre, etc.

Vegan – För att djuren har ett intresse av att uppleva positiva subjektiva upplevelser och ett intresse av en intim relation med sin familj. Dessa intressen tar man ifrån djuren när man gör ickeveganska val.
Vegan – För att jag respekterar djur.
Vegan – För att jag bryr mig.
Vegan – För att djur är individer och inte resurser.
Vegan – För att djur skadas, utnyttjas och dödas för kött, mjölk, ägg, honung, läder, päls, underhållning, etc. Och jag vill inte vara en del av att utnyttja djur.
Vegan - Ett ickeveganskt samhälle bryr sig inte om barnen till "mjölkkor", "värphöns", etc., som inte får växa upp med sina mammor. Men jag är vegan för att dessa barn betyder allt för mammorna som mister sina barn.

Mer rekommenderad läsning: http://bloganders.blogspot.no/2014/03/varfor-veganism-varfor-inte-mjolk-lader.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar